. اگر گفته شود برای چه روزه مستحبی تشریع شده؟
در جواب گفته می شود:
لِيَكْمُلَ بِهِ صَوْمُ الْفَرْضِ.
برای این که به واسطه آن روزه واجب تکمیل گردد.
. اگر گفته شود چرا در هر ماهی سه روزه، روزه مستحب شدهبه این نحو که از هر دهه یک روز؟
در جواب گفته می شود:
لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَي يَقُولُ مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا فَمَنْ صَامَ فِي كُلِّ عَشَرَة يَوْماً وَاحِداً فَكَأَنَّمَا صَامَ ....
به خاطر آن که حق تعالی می فرماید: هر کسی که یک عمل پسندیده انجام دهد ده مقابلش به او اجر داده میشود پس کسی که در هر ده روز یک روز را روزه بگیرد مثل این است که تمام دهر و روزگار را روزه گرفته چنانچه سلمان فارسی فرموده روزه سه روز در هر ماه معادل روزه دهر می باشد پس کسی که چیزی غیر از دهر را بیابدآن را روزه بدارد.
. ۹- اگر گفته شود برای چه اولین پنج شنبه در دهه اول و آخرین پنج شنبه در دهه آخر و اولین چهارشنبه در دهه وسط از هر ماه روزه اش مستحب شده؟
در جواب گفته میشود
أَمَّا الْخَمِيسُ فَإِنَّهُ قَالَ الصَّادِقُ يُعْرَضُ كُلَّ خَمِيس أَعْمَالُ الْعِبَادِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَحَبَّ أَنْ يُعْرَضُ عَمَلُ الْعَبْدِ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ صَائِمٌ.
اما پنج شنبه امام صادق فرمودند: در هر پنج شنبه اعمال بندگان را بر خدای عز و جل عرضه میدارد پس حق تبارک و تعالی دوست دارداعمال بندگان را در حالی که روزه دار هستند محضرش عرضه بدارند.
. ۱۰- اگر گفته شود چرا از دهه آخر روزه پنج شنبه اخیر مستحب شده است؟ در جواب گفته می شود
لِأَنَّهُ إِذَا عُرضَ عَمَلُ الْعَبْدِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ الْعَبْدُ صَائِمٌ كَانَ أَشْرَفَ وَ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ يُعْرَضَ عَمَلُ يَوْمَيْن ....
جهتش آن است که وقتی پنج شنبه اخیر روزه اش مستحب باشد در برخی از فروض لازم می آید که شخص از دهه آخر دو روز را روزه بگیرد و آن فرضی است که آخر ماه مردد باشد بین چهارشنبه یا پنج شنبه که در این فرض مکلف از دهه آخر احتیاطاً دو تا پنج شنبه را روزه می گیرد، یکی پنج شنبه اول که متحمل است آخر ماه چهارشنبه باشد دیگر پنج شنبه دوم که احتمالاً آخر ماه با آن مصادف شده باشد باری در چنین فرضی مکلف در یک ماه سه تا
پنج شنبه را روزه گرفته یک پنج شنبه از دهه اول و دو پنج شنبه از دهه سوم در حالی که اگر پنج شنبه اول از دهه اخیر روزه اش مستحب باشد همیشه در ماه دو پنج شنبه روزه گرفته می شود و پر واضح است وقتی عمل بنده را به درگاه الهی عرضه دارند اگر سه روز را روزه باشد اشرف و افضل است از آن که دو روز را روزهبگیرید.
و اما جهت استحباب روزه چهارشنبه در دهه وسط آن است که امام صادق فرمودند:
خداوند متعال آتش را در چنین روزی آفرید و نیز در همین روز حق تعالی طوائف و امم گذشته را هلاک فرمود و این روز نحسی است لذا حق تعالی دوست دارد بنده اش نحوست این روز را باگرفتن روزه از خود دور کند.