بوستان راز و گلستان نیاز یا نورانیت نماز و دعا از دیدگاه امام هشتم (ع)  ( صص 53-52 ) شماره‌ی 2822

موضوعات

معارف دينی در کلام امام رضا (عليه السلام) > اعتقادات > امامت

خلاصه

امام رضا علیه السلام فرموده است کسی که دوست دارد بین او و بین خدا هیچ حجابی نباشد به طوری که او خدا را ببیند و او را نظر کند باید آل محمد الله را دوست داشته و از دشمنان آنها بیزاری جوید و به امام آنها اقتدا نموده و پیروی نماید. در این صورت خداوند به او نظر می کند و او به مقام ملاقات و دیدار خدا می رسد. از این روایت استفاده میشود که اصلاً مقام لقاء خدا بدون تبعیت از امام صورت نخواهد گرفت .

متن

شرط سیاسی امامت و ولایت

امام رضایی در تفسیر آیه اگر نمیدانید از اهل اطلاع بپرسید. (۳)(سوره نحل، آیه ۴۳)

فرموده است: «ما خاندان اهل ذکریم و از ما باید سوال شود.(4)(تفسیر نور الثقلین، جلد ۳، ص ۵۵) 

همچنین فرمود

کامل شدن نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و بسیار شدن غنیمت و صدقات و اجرای حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف بوسیله پیروی از امام است.»(۵)(اصول کافی، جلد ۱، ص ۲۰۰)

زبیر عقل جوانی سؤال کرد و چه گفت

                                                                 که ای نور تو روشن چراغ انسانی

بغير حب على طاعتی تواند بود

                                                                 که خلق را برهاند زقید نیرانی

جواب داد که لا والله این سخن غلط است

                                                                 دو بیت را شنو از من اگر سخندانی

به حق قادر بیچون خدای سبحانی

                                                                 به حق جمله کروبیان یزدانی

که دشمنان علی را نماز نیست درست

                                                                 اگر چه سینه اشتر کنند پیشانی

امام رضا فرموده است

کسی که دوست دارد بین او و بین خدا هیچ حجابی نباشد به طوری که او خدا را ببیند و او را نظر کند باید آل محمد الله را دوست داشته و از دشمنان آنها بیزاری جوید و به امام آنها اقتدا نموده و پیروی نماید. در این صورت خداوند به او نظر می کند و او به مقام ملاقات و دیدار خدا می رسد.» 

از این روایت استفاده میشود که اصلاً مقام لقاء خدا بدون تبعیت از امام صورت نخواهد گرفت و عاشقان و سوختگان بارگاه عزش تا سر تسلیم در حرم امامش نسپرند به عز وصول و مقام دیدار نایل نخواهند شد. لذا میبینیم که بسیاری از سالکین و عاشقین که در بدو سلوک از عالم تشیع محروم بوده اند چون دارای نیت صادقانه بوده و بدون عناد و لجاج سلوک کرده اند. در عاقبت امر مطلب بر آنها مکشوف شده است. آنها مقام ولایت را اعتراف و از شیعیان پاک گشته اند و اگر چه در زمان تقیه میزیسته اند ولی از کلمات و اشارات بلکه بعض از تصریحات آنها ارشادشان به مقام حق مشهود است.»(۱)(امام شناسی، مرحوم آیة الله حسینی طهرانی»، جلد ۳، ص ۳۲)

مخاطب

جوان ، میانسال

قالب

سخنرانی ، کارگاه آموزشی ، کتاب داستان كوتاه